Klanten vertellen

Veenhuizen Koeltechniek


Het was onze verzekeringsman die aan de bel trok
Koeltechnisch servicebedrijf Veenhuizen schakelde Prodrive Training in voor een rijgedrag beïnvloedingsprogramma voor het voltallige personeel. Aanleiding was een stijgend aantal schadegevallen; de verzekeraar dreigde de premie fors te verhogen. Directeur Patrick Veenhuizen wilde ook meer grip op de brandstofkosten.

Het probleem was hardnekkig, er moest een mentaliteitsverandering komen
Onmisbaar zijn de 20 (eigen) servicebussen van het familiebedrijf Veenhuizen. Jaarlijks legt iedere wagen ruim 80.000 kilometer af. Dan gaat er wel eens wat mis, erkent Patrick Veenhuizen. Maar het liep op een gegeven moment de spuigaten uit: wekelijks werd er wel schade gemeld. Meestal betrof het kleine schades veroorzaakt door ongelukkige (parkeer)manoeuvres. Het was onze verzekeringsman die aan de bel trok. Als je niets doet, zijn we genoodzaakt de premie fors te verhogen. Zo luidde zijn boodschap.

Veenhuizen ondernam actie. Het probleem was hardnekkig, ook al betrof het doorgaans gemakkelijk te voorkomen schade. Er moest een mentaliteitsverandering komen. Hij schakelde Prodrive Training in en gezamenlijk werd besloten om een rijgedrag beïnvloedingsprogramma met een continu aanpak in ze zetten.

Ruim een jaar later blijken de doelstellingen ruimschoots gehaald. Maar wat Veenhuizen het meest opviel was toch wel de reactie van zijn personeel. Die was oprecht onder de indruk. In de praktijk van de training wordt snel duidelijk gemaakt hoe onzinnig het is om bijvoorbeeld flink op te trekken om even daarna weer op de rem te moeten. Verder kijken dan je neus lang is! Bovendien houdt zo’n training mensen een spiegel voor.

Besparen in plaats van bijbetalen
Het is de optelsom van al deze kleine zaken die voor Veenhuizen het verschil maakt. De resultaten spreken voor zich: de verzekeringspremie is niet omhoog gegaan, er is zelfs een korting bedongen bij de maatschappij. Het afgelopen jaar is er 30% minder schade gereden. Op brandstof is er ruim 10% bespaard: op een afname van jaarlijks 100.000 liter is dat fors. Het leuke is dat de mensen elkaar scherp houden.

Mark Maaskant, directeur Prodrive Training, over de Veenhuizen Groep
Het zijn de berijders die de kosten van een wagenpark enorm kunnen beïnvloeden. Brandstof, verzekeringspremie, kosten door uitval van werknemers, kosten voor vervangend vervoer; veel van deze variabele uitgaven worden beïnvloed door het rijgedrag van de bestuurders. Of je nu een groot of een klein park hebt, het maakt in principe niets uit. Grip krijgen op je kosten doe je dan ook door grip te krijgen op het rijgedrag van mensen. Maar niets is lastiger om ingesleten gewoontes te veranderen, dat is specialistenwerk.

De case van Veenhuizen laat zien dat wij snel resultaten kunnen boeken door onze individuele, resultaat gerichte aanpak. Het vergt commitment van de berijders en van het management, het is heel intensief maar het is altijd lonend. In speciale computermodellen kunnen we precies voorrekenen wat men bespaart als de vooraf opgegeven doelen worden gerealiseerd. Die doelen kunnen per klant verschillen. Als een bedrijf bijvoorbeeld vooral zijn CO2-uitstoot wil terugbrengen, dan maken we een plan om dat te realiseren. We hebben zelfs de mogelijkheid om dit real-time te monitoren!

Case Veenhuizen Groep

Probleem:

  • Veel schade en daardoor stijgende premiekosten;
  • Stijgende brandstofkosten;
  • Gedeukte bussen waardoor een weinig representatieve uitstraling;
  • berijders hadden weinig binding met voertuig.

Trainingsoplossing met:

  • Aandacht voor laden & lossen;
  • Aandacht aan manoeuvreertechnieken;
  • Anticiperen / verkeersinzicht;
  • Kijktechnieken;
  • Zuinig leren rijden volgens de principes van Het Nieuwe Rijden.

Resultaat:

  • Ruim 30% minder schades;
  • Ongeveer 10% minder brandstofkosten;
  • Minder uitval van personeel;
  • Minder uitval van bedrijfswagens;
  • Representatief wagenpark.

 

Voor maximaal en blijvend resultaat raden wij aan na de training deel te nemen aan ons e-learning programma, zo blijven bestuurders 1, en indien gewenst 2 jaar lang door middel van leuke en praktische e-learning modules herinnerd aan een veilige en zuinige rijstijl.


Borging resultaten door meten en benchmarken

Nog beter is een combinatie van onze meetoplossing. Zo krijgt elke medewerker maandelijks een update over het verbeterpotentieel op het gebied van schade, brandstof en bekeuringen en zie je hoe je scoort ten opzichte van collega’s. Helemaal leuk is de afdeling competitie.


De training vindt plaats bij de opdrachtgever op locatie.


08.30 – 09.45 uur: Deelnemer 1
09.45 – 11.00 uur: Deelnemer 2
11.00 – 12.15 uur: Deelnemer 3
12.15 – 12.45 uur: Pauze RijTrainer
12.45 – 14.00 uur: Deelnemer 4
14.00 – 15.15 uur: Deelnemer 5
15.15 – 16.30 uur: Deelnemer 6

Onze visie is dat zuinig rijden niet ten koste hoeft te gaan van reistijd of rijplezier. In onze overtuiging is veilig en zuinig rijden een harmonieus samenspel tussen verkeersinzicht, voertuigbediening en gebruik maken van moderne voertuig innovaties. Tijdens een 1 op 1 rit met de trainer coach van Prodrive gaan we de deelnemer zelf dit samenspel leren toe te passen in de eigen auto.


Onze trainer coaches zijn deskundig, opgeleid, gecertificeerd, coachend, enthousiast, gemotiveerd, representatief, hebben technisch inzicht, en zijn liefhebbers van autorijden die de innovaties van een moderne auto als geen ander optimaal door de deelnemer laten beleven.

Heeft u vragen over deze boeking of training, neem dan contact op met één van onze medewerkers, via telefoonnummer 0320 - 284 688 of stuur een e-mail.